Prima dictare la clasa I

Scrierea după dictare este una dintre cele mai complexe activităţi desfăşurate de elevul de clasa I în procesul de formare a capacităţilor de citit-scris. Această activitate antrenează întreaga personalitate a elevului. Experienţa mi-a demonstrat că deprinderile de scriere după dictare necesită mai mult timp, toleranţă, răbdare şi multă atenţie. Dat fiind faptul că este atât de complexă ,activitatea de scriere după dictare îi emoţionează puternic pe unii elevi ori le provoacă plânsul altora. În încercarea de a-i scuti pe elevii mei de aceste neplăceri, la începutul clasei I, după învăţarea primelor litere, silabe şi cuvinte am recurs la o modalitate deosebită de scriere după dictare. Urmând principiul învăţării permanente şi cel al abordării interdisciplinare a procesului de învăţământ, am organizat desfăşurarea primei dictări după cum urmează:

  1. primul pas a fost stabilirea unei corelaţii între disciplinele Matematică, Cunoaştere mediului, Educaţie plastică, Limbă română, Educaţie muzicală şi Abilităţi practice. Am organizat conţinuturile în aşa fel încât la toate disciplinele să pot trata aceeaşi problemă (U. I. „Plante” – tema: „Floarea-soarelui”). În ora de abilităţi practice la U. I. „Lucrări din hârtie” am integrat conţinuturile celorlalte discipline pentru a realiza un raport corespunzător între cantitatea de cunoştinţe şi volumul de învăţare;
  2. elevii au primit o foaie albă de format A4 pe care au îndoit-o urmând sugestiile învăţătoarei;
  3. au conturat după şablonul primit, au decupat şi au desfăşurat produsul pe care l-au obţinut: o floare;
  4. discuţiile care au urmat au scos în evidenţă faptul că floarea obţinută seamănă cu floarea-soarelui, dar se deosebeşte prin culoare;
  5. au observat petalele din jurul discului florii-soarelui şi au colorat apoi floarea lor;
  6. până când culoarea aşternută s-a uscat, elevii au spus şi ascultat ghicitori, au cântat şi au evidenţiat elementele componente ale plantei în discuţie;
  7. când lucrarea s-a uscat, au numărat petalele florii obţinute prin decupare;
  8. au numerotat cu cifre de la 0 la 7, crescător şi descrescător petalele;
  9. au fost solicitaţi să urmărească cifrele şi să scrie după dictare astfel:
  • pe petala cu cifra 0 a mic de mână;
  • pe petala cu cifra 1 M mare de mână;
  • pe petala cu cifra 2 silaba ma;
  • pe petala cu cifra 3 A mare de mână;
  • pe petala cu cifra 4 m mic de mână;
  • pe petala cu cifra 5 cuvântul am;
  • pe petala cu cifra 6 silaba Ma:
  • pe petala cu cifra 7 cuvântul mama;

La scrierea în ordine descrescătoare mesajele rostite au avut o altă ordine. În felul acesta pe fiecare petală a florii se afla o cifră şi o literă, o silabă sau un cuvânt învăţat.

În centrul discului elevii s-au iscălit aşa cum ştiau ei de la grădiniţă.

Un joc organizat în perechi i-a pus pe copii în situaţia să citească atât cifra(primul elev) cât şi litera, silaba sau cuvântul de pe o petală(al doilea elev din pereche). Faptul că au îndoit, conturat, decupat, colorat, numărat şi scris, i-a determinat pe elevi să uite de stresul primei dictări, concentrându-i asupra sarcinilor de lucru şi mobilizându-i la realizarea acestora. Evaluarea s-a făcut prin autoevaluare în baza descriptorilor, elevii urmărind completarea modelului de la tablă şi confruntând rezultatele lor cu cele scrise de învăţător. Sub numele fiecăruia a fost scris calificativul corespunzător. S-au făcut aprecieri,comentarii,s-au emis păreri proprii.

Pentru că în sala de clasă, la „colţul viu” se afla un copăcel cu ramuri goale,iar afară era frig şi înnorat, copiii au fost invitaţi să împodobească ramurile cu lucrările lor care dădeau senzaţia de căldură. În concluzie consider că în felul acesta copiii au avut posibilitatea să realizeze un transfer real de cunoştinţe în vederea formării unor capacităţi şi atitudini. Activitatea de tip interdisciplinar mi-a impus şi o corelare a tuturor laturilor educaţiei ( intelectuală estetică, pentru muncă, ecologică, educaţie pentru sănătate etc.)

Pentru prima dată în cariera mea didactică am reuşit să realizez prima dictare „cu zâmbetul pe buze”. Deşi la începutul şcolarităţii, în condiţiile unui debut şcolar la vârsta de 6 ani, copiii au trecut pe nesimţite la scrierea după dictare, activitate ce presupune sarcina dificilă de transpunere grafică a mesajului verbal.

2 Comments

  1. Posted March 15, 2010 at 1:39 pm | Permalink

    vreau subiecte pentru limba si literatura romana pentru clasa 3

  2. Alina Stefan
    Posted May 20, 2010 at 3:48 am | Permalink

    Daca spun ca sunteti una dintre cele mai importante persoane din viata mea…cred ca e prea putin spus…sunteti un exemplu demn de urmat…

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*